lördag 25 februari 2012

Sverige förbereder ny massvaccinering

Här kan vi läsa om att Sverige förbereder för ny massvaccinering.

"Vad gäller vårt svenska vaccin – Pandemrix – riskerar doserna att bli för gamla under de närmaste åren. Därför har regeringen gett Socialstyrelsen i uppdrag att ”ingå avtal med en eller flera vaccinproducenter om pandemivaccin.” För att klara jobbet ska Socialstyrelsen få 2,3 miljoner för åren 2012 och 2013."


Lärde vi oss inget av 2009-2010 års massvaccinering mot svininfluensan?
Den enorma kampanj som nu har visat sig varit utan effekt och som även skulle kunna klassas som en medicinsk tragedi.


De 177 barn och vuxna som fick den allvarliga sömnsjukdomen narkolepsi (och alla andra som drabbades av fruktansvärda biverkningar till följd av vaccinationen) bör få sin vilja igenom

"Vi kräver att myndigheterna tar ett ansvar för ALLA som drabbats av svåra bestående biverkningar av Pandemrix.
Vi finns.
Vi tänker inte hålla tyst."

Det var många som skadades av vaccinet.


Något som jag personligen tycker är mycket obehagligt är att de ändrade rekommendationerna så kraftigt angående vilka åldersgrupper som skulle vaccinera sig.
Först var det tal om att alla, från 6 månaders ålder, skulle vaccinera sig. Läkemedelsverket, i samråd med Socialstyrelsen, beslutade att rekommendera att även barn mellan 6 månader och 3 år som inte tillhör någon riskgrupp vaccineras mot den nya influensan A(H1N1). Detta beslut, skriver dem, grundades på en studie på 51 barn. 51 barn! Hur, jag upprepar - HUR - kan de besluta att massvaccinera denna åldersgrupp med hjälp av en studie på endast 51 barn!
Alla BVC inom Stockholms läns landstig fick ta del av dessa rekommendationer.

SubhanAllah... jag minns nu hur jag fick ta del av denna information även då, när massvaccinationen var i full gång. Jag minns hur jag reagerade på hur dåligt testat detta vaccin var. Jag förstod inte hur myndigheterna kunde (vågade) rekommendera detta vaccin till våra värdefulla små barn. Jag är så oerhört tacksam idag, alhamdulillah, att varken jag, min man eller stora dottern tog vaccinet. Jag är så glad att jag lyssnade på min egen instinkt istället för att lyssna på vad alla andra sa.


Så, nu har de alltså ändrat rekommendationerna för vilken åldersgrupp vaccinet lämpar sig för. Socialstyrelsen rekommenderar inte längre vaccinet Pandemrix till någon under 18 år.

"Socialstyrelsens rekommendationer bygger på Läkemedelsverkets riskbedömning och vi ändrar dem därför direkt, säger avdelningschef Anders Tegnell.
Läkemedelsverket baserar sin nya bedömning på en stärkt signal om ett misstänkt samband mellan vaccination med Pandemrix och narkolepsi".

Jag undrar vad alla de, över 18 år, som drabbades av narkolepsi har att säga om detta?
Jag skulle gissa att de inte vill rekommendera detta vaccin till någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar