söndag 26 februari 2012

Om din dua inte besvaras...


...så sparar Allah (swt) det du bett om till livet efter detta. 

 *
Profeten (saws) har sagt:

Det finns ingen muslim på jordens yta som gör dua (åkallan) till Allah (swt) utan att Allah (swt) antingen beviljar honom det, eller förhindrar en skada (något ont) bort från honom av samma mängd, så länge som åkallan inte innefattar en synd eller att bryta relationen med sina föräldrar.” (At – Tirmidhi)

Gud (Allah) säger i koranen:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

NÄR MINA tjänare frågar dig om Mig [svara då att] Jag är nära; Jag besvarar den bedjandes bön, när han ber till Mig. Och uppmana dem att svara när Jag kallar och att tro på Mig - kanske skall de ledas på rätt väg.” (Koranen 2:186) 

Allah (swt) är alltså nära den som åkallar Honom (swt), dvs. gör dua, och det är ett karaktärsdrag hos den troende. Det är ett tecken på ödmjukhet inför sin Herre och en indikation på Allahs (swt:s) generositet.


Profeten (saws) har även sagt:
Ens dua (åkallan) accepteras så länge man inte blir förhastad och säger, ’jag har gjort dua (åkallan) men det har inte accepterats från mig.” (Bukhari)

*

Mer om duan och dess villkor kan ni läsa om här och här inshaAllah. 
 SubhanAllah. Jag känner alltid att min dua besvaras. Jag har aldrig någonsin upplevt att den inte blivit besvarad. Alhamdulillah. Ibland blir jag besvarad direkt, vilket stärker min tro oerhört. Eller så dröjer det en tid, vilket tränar mitt tålamod. Jag upplevde häromdagen att min dua besvarades och det var verkligen en imaan-boost (boost för min tro). En kär vän med hennes familj skulle resa iväg på en längre resa och i sista stund uppkom ett hinder som jag trodde (efter lite googlande) skulle hindra dem från att åka. Jag var ganska säker på att de skulle få vända hem igen på flygplatsen och jag blev mycket ledsen för min väns skull.
Men innan jag lämnade henne, efter vårt avsked, så sa hon "gör dua för oss inshaAllah".
Och det gjorde jag. Jag bad från mitt hjärta till Allah att de skulle kunna resa och att deras resa skulle gå bra. Och alhamdulillah så fick jag veta av hennes syster i moskén i fredags att det hade löst sig och att de hade anlänt.

Så lyft upp dina händer och gör dua till Allah (swt) som sannerligen är den Mest Generöse.
Allah (swt) lämnar inte dina öppna händer tomma.

4 kommentarer:

  1. assalamu aleykum.
    Jag har precis fixat blogg tänkte fråga dig hur du fick arkivet att hamna på vänster sida!? Vill också ha det så!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Walaikom salam syster!
      1. Gå in på din blogg
      2. Klicka på "utforma" längst upp till höger
      3. Klicka på "mall" (som har en målar-grej som ikon) o sen klickar du på knappen "anpassa" som finns under bilden "live i blogg".
      4. Klicka på "Layout" i menyn till vänster o du kan välja hur du vill att din blogg ska se ut.
      5. Sen har du din bloggs utseende under där o kan "flytta" på "bloggarkiv" o lägga den i vänsterspalten.

      Radera
  2. Du underbar människa och älskad av allah gyan därför alla besvarar dina dua! Glöm Mej inte heller i dina dua :) / Nez

    SvaraRadera
    Svar
    1. DU är underbar min solros! Du finns ofta i min dua gyan <3

      Radera