söndag 26 februari 2012

Ekologisk frukost!

Vår Konsum-butik här i närheten får bara in fler och fler ekologiska produkter, främst av märket Änglamark.
Jag blir så glad, och speciellt när jag hittar en supergod ekologisk müsli att förgylla den ekologiska filen med!

Den heter "fruit & nuts" och innehåller alltså bland annat torkad frukt och hasselnötter. Änglamark har även andra sorter av ekologisk müsli. Deras ekologiska corn flakes vill jag också rekommendera starkt! Den är dessutom helt glutenfri och passar därför för den som har allergi eller som av andra orsaker vill hålla en glutenfri diet. Jag brukar blanda en del müsli och en del corn flakes i filen, vilket blir väldigt gott :)

Om man vill göra sin egen müsli (som faktiskt är superenkelt och roligt) så vill jag dela med mig av detta recept som tydligen ska vara GI-vänligt:

5 dl boveteflingor
0,5 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl cashewnötter
1 dl valnötter
1 dl mandel
1 dl hasselnötter
1 dl hyvlad kokos (eller vanlig kokos)
4 msk kanel
0,5 dl rapsolja
1,5 dl vatten
1 msk honung
5 st torkade aprikoser
5 st torkade fikon
0,5 dl gojibär 

Gör så här:
1. Blanda alla torra ingredienser, utom den torkade frukten i en skål. Olja, vatten och honung blandas separat i en annan skål. Blanda sedan ihop innehållet i de båda skålarna.
2. Bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Rosta i ugn på 175 grader i 30 minuter, rör om då och då.
3. När müslin svalnat, blanda i den torkade frukten som du klipper ned i bitar. Förvara müsliblandningen i en burk.
4. Vill du ha sötare smak så kan du droppa i 1–2 droppar stevia. En droppe motsvarar cirka en sockerbit.



Jag har gjort müslin två gånger och den är sååååå god maashaaAllah!
Jag har dock inte använt någon stevia, det behövdes inte.
Dessutom har jag inte gjort med torkad frukt, eftersom jag tidigare fått för mig att jag inte tycker om torkad frukt. Men inshaAllah ska jag göra med torkad frukt nästa gång eftersom jag upptäckt att det är fantastiskt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar