måndag 23 april 2012
Stoppa vaccinering med Gardasil!
Ninnie Sjösten, gästskribent på vaccin.me skriver i sitt inlägg om Gardasil:
"SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) menar att vi har orealistiska förväntningar på cancervaccinet. Överdrivna förväntningar på effekten av en allmän vaccination riskerar att leda till att färre kvinnor i framtiden deltar i cellprovskontrollerna och därmed uppstår nya hälsorisker. De befintliga vaccinerna kan inte ersätta cellprovskontrollerna, utan måste i stället värderas som ett möjligt komplement. Det är oklart hur länge vaccinet skyddar. Det finns även risk att kvinnor tror sig vara skyddade mot livmoderhalscancer och då glömmer bort andra könssjukdomar och i värsta fall HIV."
Läs gärna hela hennes inlägg genom att klicka här.
söndag 22 april 2012
Lär dig recitera Koranen, ord för ord
Allah, Den Nåderike, säger i Koranen:
[17:88] Bernströms översättning:
Säg: "Om människor och osynliga väsen i samarbete försökte åstadkomma något som skulle kunna jämföras med denna Koran, skulle de misslyckas, även om de gav varandra all hjälp!"
Jag rekommenderar starkt denna broders youtube-klipp där han lär ut att recitera Koranen, ord för ord.
Passar mycket bra för den som inte kan (eller har svårt för att) läsa arabiska bokstäver.
Klippen är oerhört pedagogiska och med Allahs hjälp så kommer du lära dig många nya suror utantill på kort tid. Tänk så härligt att kunna använda dig av fler suror i bönen - ett sätt att visa din tacksamhet för Allah!
Börja inshaAllah med dessa tre, korta suror.
قُل
لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ
هَـٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ
لِبَعْضٍ ظَهِيرًا
[17:88] Bernströms översättning:
Säg: "Om människor och osynliga väsen i samarbete försökte åstadkomma något som skulle kunna jämföras med denna Koran, skulle de misslyckas, även om de gav varandra all hjälp!"
***
Jag rekommenderar starkt denna broders youtube-klipp där han lär ut att recitera Koranen, ord för ord.
Passar mycket bra för den som inte kan (eller har svårt för att) läsa arabiska bokstäver.
Klippen är oerhört pedagogiska och med Allahs hjälp så kommer du lära dig många nya suror utantill på kort tid. Tänk så härligt att kunna använda dig av fler suror i bönen - ett sätt att visa din tacksamhet för Allah!
Börja inshaAllah med dessa tre, korta suror.
lördag 14 april 2012
Städa utan giftiga kemikalier
I butiker lockas vi att köpa en uppsjö av rengöringsmedel – helt i onödan.
Du behöver inte
produkter fullproppade med kemikalier för att få ett rent hem.
Miljömärkt såpa, diskmedel och mikrotrasor räcker långt.Så här fixar du städningen utan onödiga kemikalier.
Lite smakprov på miljösmart städning från länken ovan:
Tips med såpa!
- Bränt i kastrullen: Koka upp vatten med lite såpa. Låt stå med lock en stund. Diska, klart!
- Bränt i ugnen: Smörj in ugnen med koncentrerad såpa och värm till 100 grader. Låt svalna och tvätta ur med en svamp.
- Smutsig spis: Gnid in spisen med lite såpa. Låt verka en minut och torka av.
- Diskbänken: Rengör med lite koncentrerad såpa på en skursvamp. Skinande rent!
Fler tips på miljösmart, giftfri och billig städning kommer i ett senare inlägg inshaAllah.
fredag 13 april 2012
Bisfenol A förbjuds i barnmatsburkar
Det hormonstörande ämnet Bisfenol A förbjuds nu i lock till barnmatsburkar, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.
Men stopp, vänta lite nu.... är det bara jag som gått och trott att Bisfenol A (BPA) endast funnits i nappflaskor och vissa plastleksaker. Så de har alltså funnits i barnmatsburkar också?
Det är väl en hel del barn i Sverige som föds upp till största del, eller till viss del, av köpt barnmat under det andra halvåret i deras liv.
"Regeringen fattar beslutet på torsdagen och ger samtidigt flera myndigheter uppdraget att utreda den totala förekomsten av bisfenol A och eventuella ytterligare förbud.
– Det här är ett paket för att hantera bisfenol A i Sverige eftersom
det är farligt, giftigt, cancerframkallande och hormonstörande, säger
miljöminister Lena Ek (C) till Ekot."
Sveriges Radio skriver även:
"Monica Lind är ekotoxikolog och docent i miljömedicin vid Uppsala universitet. Hon tycker inte att regeringens förslag är tillräckligt.
– Menar man allvar med att skydda små barn så är de här åtgärderna inte tillräckliga. Barnen börjar mycket snart äta den övriga familjens mat.
– De flesta familjer köper mat i konservburkar och glasburkar vars insida kan ha bisfenol. Då skyddas likväl inte de små barnen, om reglerna bara gäller barnmatsburkar."
Här har du, från Naturskyddsföreningen, en grön guide på Tio sätt att undvika kemikalier hemma. Läs även Experternas råd om kemikalier.
Och framförallt - Så skyddar du ditt barn mot skadliga kemikalier.
Här har du mer bra tips! Så enkelt blir du en grönare förälder
"Monica Lind är ekotoxikolog och docent i miljömedicin vid Uppsala universitet. Hon tycker inte att regeringens förslag är tillräckligt.
– Menar man allvar med att skydda små barn så är de här åtgärderna inte tillräckliga. Barnen börjar mycket snart äta den övriga familjens mat.
– De flesta familjer köper mat i konservburkar och glasburkar vars insida kan ha bisfenol. Då skyddas likväl inte de små barnen, om reglerna bara gäller barnmatsburkar."
* * * * * *
Bisfenol A, PVC, ftalater, flamskyddsmedel......
Hela vår värld består faktiskt av kemikalier (har min kära mamma - doktorand i kemi - berättat) och de flesta är ju för oss ofarliga. Men, på senare tid har man uppmärksammat vissa ämnen som skadliga för vår hälsa. Framförallt plaster talas det om, som kan innehålla hormonstörande kemikalier.Här har du, från Naturskyddsföreningen, en grön guide på Tio sätt att undvika kemikalier hemma. Läs även Experternas råd om kemikalier.
Och framförallt - Så skyddar du ditt barn mot skadliga kemikalier.
Här har du mer bra tips! Så enkelt blir du en grönare förälder
onsdag 11 april 2012
Vad är våra barns liv värda?
NARKOLEPSIFÖRENINGEN skriver i SvD:
"För två år sedan genomförde svenska staten den största vaccinationskampanjen någonsin i Sverige. En kampanj som innebar massvaccination av svenska befolkningen mot svininfluensa.
Vi föräldrar tog då vårt ansvar, vi lät vaccinera våra barn. I dag två år senare vet vi att våra barn och ungdomar, minst 150 stycken, drabbats av narkolepsi till följd av vaccinationen med Pandemrix. En livslång sjukdom med mycket svåra symtom och komplicerad medicinering. De senaste två åren har vi föräldrar fått besked och erfarenheter som vi aldrig tidigare kunnat föreställa oss.
Vi har fått besked om att våra barn har fått ett livslångt handikapp och behöver äta beroendeframkallande mediciner med svåra biverkningar för att klara sin vardag. Vi har sett hur våra barn har svåra hallucinationer där de ser otäcka saker, vi har också sett hur de ramlar när de får kataplexier, ett tillstånd som innebär att man tappar muskelstyrkan i benen när man skrattar eller får andra starka känslor. Våra barn får trötthetsattacker och många har sömnproblem nattetid.
Före vaccinationen gjorde staten noggranna analyser om vad som skulle
hända om vi inte vaccinerade oss. I en utredning beskrevs de ekonomiska
konsekvenser som samhället skulle drabbas av om epidemin slog till. I
Smittskyddsinstitutets rapport 4:2009 redovisar man en besparing för
samhället på 2,5 miljarder om man uppnådde en vaccinationsgrad på minst
60 procent. Men var finns en analys över konsekvenser om någon skulle
drabbas av allvarliga biverkningar efter vaccinationen?
När staten lät vaccinera 6,5 miljoner människor friskrev de läkemedelstilverkaren GlaxoSmith Kline (GSK) från ansvar utan att säkra upp hur de som nu fått allvarliga biverkningar skall ersättas. Vem hade staten tänkt skulle betala ”notan” för vaccinationskampanjen om något blev fel? Nu är det dags att statminister Fredrik Reinfeldt och resten av regeringen tar ansvar. Vi kräver att staten tar fullt ekonomiskt och medicinskt ansvar för våra barn och ungdomar, nu och i all framtid. Vi kräver också att de får rätt till ombud under hela den tid skaderegleringen kommer att pågå.
Våra barn har offrats för att Sveriges befolkning, vi alla, inte skulle drabbas av svininfluensa. Det är ett oerhört högt pris våra barn fått betala för detta. Vi ställer frågan till dig Fredrik Reinfeldt och dina ministrar, vad är våra barns liv värda?"
"För två år sedan genomförde svenska staten den största vaccinationskampanjen någonsin i Sverige. En kampanj som innebar massvaccination av svenska befolkningen mot svininfluensa.
Vi föräldrar tog då vårt ansvar, vi lät vaccinera våra barn. I dag två år senare vet vi att våra barn och ungdomar, minst 150 stycken, drabbats av narkolepsi till följd av vaccinationen med Pandemrix. En livslång sjukdom med mycket svåra symtom och komplicerad medicinering. De senaste två åren har vi föräldrar fått besked och erfarenheter som vi aldrig tidigare kunnat föreställa oss.
Vi har fått besked om att våra barn har fått ett livslångt handikapp och behöver äta beroendeframkallande mediciner med svåra biverkningar för att klara sin vardag. Vi har sett hur våra barn har svåra hallucinationer där de ser otäcka saker, vi har också sett hur de ramlar när de får kataplexier, ett tillstånd som innebär att man tappar muskelstyrkan i benen när man skrattar eller får andra starka känslor. Våra barn får trötthetsattacker och många har sömnproblem nattetid.
När staten lät vaccinera 6,5 miljoner människor friskrev de läkemedelstilverkaren GlaxoSmith Kline (GSK) från ansvar utan att säkra upp hur de som nu fått allvarliga biverkningar skall ersättas. Vem hade staten tänkt skulle betala ”notan” för vaccinationskampanjen om något blev fel? Nu är det dags att statminister Fredrik Reinfeldt och resten av regeringen tar ansvar. Vi kräver att staten tar fullt ekonomiskt och medicinskt ansvar för våra barn och ungdomar, nu och i all framtid. Vi kräver också att de får rätt till ombud under hela den tid skaderegleringen kommer att pågå.
Våra barn har offrats för att Sveriges befolkning, vi alla, inte skulle drabbas av svininfluensa. Det är ett oerhört högt pris våra barn fått betala för detta. Vi ställer frågan till dig Fredrik Reinfeldt och dina ministrar, vad är våra barns liv värda?"
fredag 6 april 2012
Varför bär vi slöja? Är den muslimska kvinnan förtryckt?
Syster Fatima Johansson har skrivit ett mashaAllah underbart och mycket informativt inlägg som ger svar på frågan om den muslimska kvinnan är förtryckt eller inte. Hon tar upp rättigheter som den muslimska kvinnan fick för över 1400 år sedan - rättigheter som kvinnor i väst fått kämpa sig blodiga för och inte fått förens på 1900-talet.
LÄS det mycket kloka inlägget och lär dig något som du kanske tidigare helt fått om bakfoten :)
LÄS det mycket kloka inlägget och lär dig något som du kanske tidigare helt fått om bakfoten :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








